תפקידו המשמעותי של עו"ד בתיקי תאונות דרכים

אם נפגעתם בתאונת דרכים, דעו כי במקרה שנגרמו לכם נזקי גוף, אתם זכאים לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה – 1975 (להלן: "חוק הפלת"ד", "הפלת"ד), אלא אם כן מדובר במקרים חריגים, אשר בהם, ע"פ החוק, נשללת הזכאות לפיצוי.

בהתאם לחוק הפלת"ד, ישנה אחריות מוחלטת, כלומר: כל מי שנפגע בתאונת דרכים בין אם היה הנוסע או הנהג ברכב,  או הולך רגל, זכאי לפיצוי ללא קשר לשאלה האם הוא אשם בקרות התאונה או לאו.

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

לכאורה, נשמע פשוט ומעלה שאלה בסיסית – כמה פיצויים יפסקו לנפגע. אולם, אליה וקוץ בה. הדרך לקבלת הפיצוי לעתים ארוכה ומורכבת.

הפיצויים משולמים בדרך כלל על ידי חברת הביטוח בה מבוטח הרכב  שבו היה הנפגע בעת התאונה. אם מדובר בהולך רגל שנפגע, התביעה תוגש נגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע.

חשוב לציין, כי במקרים מסוימים המוגדרים בחוק (למשל: תאונת פגע וברח, כאשר זהות חברת הביטוח אינה ידועה), לא חברת הביטוח היא זו שתפצה את הנפגע אלא קרנית-  גוף שהוקם מכח חוק הפלת"ד, ותפקידו לשלם פיצויים בגין נזקי גוף לנפגעים בתאונות דרכים שאינם זכאים לפיצוי מחברות הביטוח.

מול מי מתמודדים?

ההתמודדות מול חברות הביטוח השונות אינה פשוטה. נפגעי תאונות דרכים מוצאים את עצמם, לא אחת, נדרשים להתמודד עם נתבעים בעלי ניסיון רב, גב כלכלי איתן וכאלו שמיוצגים בידי ע"י עורכי דין מהשורה הראשונה.

אחד הכלים החשובים של הנפגע הוא בחירת עורך הדין מטעמו. עורך דין שידע לייצג אותו נאמנה לאורך כל הדרך, כולל בדיון על הפיצויים  – כדי שיוכל לקבל את הפיצוי המקסימלי בנסיבות המקרה. חשוב שהפיצוי יהלום את מלוא הנזקים שנגרמו בעבר, בהווה והצפי בעתיד.

לפניכם דוגמאות למקרים שאירעו הממחישים את חשיבות הפנייה לעורך דין:

הולך רגל נפגע מרכב חונה. הפיצוי: מאות אלפי שקלים

חוק הפלת"ד קובע שתאונת דרכים היא לא רק נזק שנגרם מהתנגשות כלי רכב או כתוצאה מדריסת הולך רגל. תאונת דרכים יכולה להתרחש גם בנסיבות אחרות. למשל, נפילה בזמן היציאה מהרכב או בשלב העלייה למכונית, פציעה תוך כדי תיקון דרך שנחוץ להמשך הנסיעה ועוד. במילים אחרות וברמת העקרון, כל מי שנפגע בהקשר של שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה יכול (וצריך) לבחון את זכאותו לפיצוי.

מה קורה כשהתאונה היא לא "תאונת דרכים מובהקת"? במצבים אלה קיימת חשיבות רבה למקצועיותו ולניסיונו של עורך הדין שמייצג את הנפגע. עליו להיות בעל בקיאות רבה בחוק ובעיקר בפסיקה הרחבה והמגוונת שניתנת בערכאות השונות.

לפניכם דוגמה לתיק שהתנהל במשרד עו"ד דניאל אסולין, ואשר הסתיים בפיצויים בסך מאות אלפי שקלים. מדובר בנפגע שנפצע מרמפה של משאית חונה. הרכב הכבד עצר במאונך למדרכה למטרות פריקה, והנהג השאיר את הרמפה פתוחה באופן שהיא מהווה סכנה. הנפגע חלף באזור, נפצע בפניו והאירוע הוכר כתאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד. התביעה הוגשה כנגד חברת ביטוח החובה של המשאית, ובהמשך הצדדים הגיעו להסכם פשרה במסגרתו נפסקו לנפגע פיצויים משמעותיים ביותר. 

הילדה נותרה עם צלקת בפניה "בלבד" – הפיצוי: מעל לחצי מיליון שקלים

במקרים מסוימים עורך הדין של הנפגע צריך לגייס מידה רבה של חדשנות ויצירתיות בטיעוניו, כולל כיוונים תקדימיים, כדי לשכנע את המערכת המשפטית בצדקתו ולהביא לפסיקת פיצויים גבוהים.

כך למשל, משרדנו ייצג לאחרונה קטינה שנפגעה בתאונת דרכים לפני שמלאו לה 6 שנים. ואולם, הנזק הגופני היחיד מהתאונה היה צלקת שנחרטה בפניה. לכאורה נזק קוסמטי-אסתטי "בלבד" שלא אמור למנוע מהילדה להתפרנס בכבוד בעתיד, להגשים את עצמה ולחיות חיים מלאים. בפועל, בעולם שמקדש גם נראות חיצונית, במיוחד עבור ילדה שכל חייה לפניה, ברור שהנזק שנגרם הוא משמעותי.

למרות ניסיונות של חברת הביטוח להדוף את טענות משרד עו"ד אסולין, ועל אף שפיצויים בעקבות צלקות לא מגיעים בהכרח לסכומי עתק, משרדנו הצליח להביא לפסיקת פיצויים של יותר מחצי מיליון שקלים לקטינה.

הצלחנו לשכנע את בית המשפט וחברת הביטוח, כי צלקת כה משמעותית בפנים, בגיל כל כך צעיר, היא נזק לכל החיים. זאת, באמצעות עבודה מאומצת של טיעונים משפטיים מדויקים, מלאכת מחקר ואיתור פסקי דין ספציפיים וליווי הנתבעת לקראת בדיקתה ע"י רופאים מומחים מטעם בית המשפט בעולמות האסתטיקה והפסיכיאטריה.

קבלת טיפול רפואי ולא פחות חשוב – פנייה מהירה לעו"ד נזיקין

לאחר תאונת דרכים יש לפנות לקבלת טיפול רפואי, ורצוי שמוקדם ככל האפשר תעשה גם פנייה לעורך דין העוסק בתחום הנזיקין והתאונות. שימו לב שבתביעות נזיקין יש משמעות לכל דבר קטן שנעשה בסמוך במקרה. אפילו המילים הראשונות שיתועדו ברשומה הרפואית בחדר המיון יכולות להיות הרות גורל.

למשל, הולך רגל נפגע במעבר חצייה ומגיע לחדר המיון. הוא מספר לרופא שמזה כשבועיים הוא מרגיש כאבים "חזקים מאד" בכתף שהחמירו בגלל התאונה באופן ניכר. מחד, מדובר בדיווח כן ואותנטי. מאידך, המשמעות המשפטית יכולה להיות שחברת הביטוח, כאשר תדרש לשלם פיצויים, תנסה לייחס את עיקר הנכות והנזק למצב רפואי קודם, זאת על אף שייתכן שאין בכלל קשר בין הדברים. לכן, חשוב לפנות בהקדם לעו"ד מקצועי שיסייע ויסביר מה יש לומר, איך והיכן.

דוגמה נוספת לחשיבות פנייה מהירה לעורך דין: אשה נופלת על המדרכה לאחר ירידה מהאוטובוס. היא מגישה תביעה לפיצוי, אך חברת הביטוח מתכחשת לעצם התרחשות התאונה. התייעצות מוקדמת עם עורך דין הייתה מובילה ככל הנראה לביצוע פעולות שייסעו בהוכחת המקרה, כגון: איסוף פרטים מעדי ראיה, איסוף סרטוני מצלמות אבטחה, דיווח במהלך הטיפול הרפואי וכו'.

סוגיות נוספות וחשיבות ההתייעצות

הדוגמאות שהוצגו כאן מדגישות עד כמה הליווי של עו"ד נזיקין הוא קריטי מהרגע הראשון. לצד זה, יש עוד סוגיות רבות שמאפיינות תיקי תאונות דרכים שרבים אינם מודעים להן וגם בהקשר שלהן, אי התייעצות עם עורך דין יכולה לפגוע בנתבע ולמנוע ממנו קבלת פיצויים מקסימליים. כך למשל:

  • מתי להתפשר עם חברת הביטוח ומתי לנהל הליך מלא?
  • האם ניתן לקבל "פיצויים זמניים" עד שההליך יסתיים?
  • תאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה (משום שהתרחשו בדרך לעבודה או ממנה).
  • תאונות פגע וברח שמתנהלות מול קרן פיצויים ממשלתית בהעדר פרטי הרכב הפוגע.
  • מחלוקת לגבי זהות החייב (למשל בתאונות שרשרת).
  • רשלנות רפואית בטיפול לאחר התאונה.
  • תאונות במעורבות רכבי עבודה כמו כלים הנדסיים (כאשר לא ברור אם הפגיעה הייתה בגין שימוש ברכב מנועי "למטרות תחבורה").

השורה התחתונה ברורה – ייצוג משפטי בתאונות דרכים הוא חשוב ביותר. מקצועיותו ומיומנותו של עורך הדין, כמו גם היכולת שלו לאתגר את הפסיקה ולהציע פרשנות יצירתית, עשויות להוביל לתוצאה מיטבית. תוצאה שהיא פיצוי הולם וראוי שמגלם בצורה הנכונה ביותר את הנזק שנגרם לנפגע – כולל ההשפעה על הקרובים אליו ובפרט בני משפחתו ובני ביתו.

מכיוון שבצד השני של המתרס עומדות כאמור חברות ביטוח עתירות ניסיון ומשאבים, חשוב מאד שהנפגע יגיע גם הוא מלווה בעורכי דין מקצועיים ואיכותיים.

שתפו את המאמר >>
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
מה הסיכוי של התביעה שלי?
מלאו את הפרטים
וקבלו שיחת ייעוץ 1 על 1
דילוג לתוכן